Přemýšleli jste někdy, podle čeho Vítězslav Nezval nejčastěji dával svým knihám názvy?
V románu Jak vejce vejci (1933) Nezval napsal, že název románu je „věcí poslední věty“. Toto pravidlo se snažil aplikovat nejen na své prozaické práce, ale i básnická díla, pro něž volil název podle posledního verše či jeho části, a v jisté obměně toto pravidlo uplatňoval i na básnické sbírky, které často pojmenovával podle poslední básně.
Podle čeho Vítězslav Nezval nejčastěji pojmenovával svá díla?
- podle poslední básně ve sbírce (Hra v kostky, Zpáteční lístek, Sbohem a šáteček, Praha s prsty deště)
- nebo podle jakékoliv jiné básně ve sbírce obsažené (Most, Menší růžová zahrada, Žena v množném čísle, Absolutní hrobař, Matka Naděje, Veliký orloj, Křídla, Chrpy a města)
- podle posledních slov nebo posledního verše (prózy Jak vejce vejci, Dolce far niente, Ulice Gît-le-coeur, Valérie a týden divů, divadelní hra Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou, báseň Zpěv míru, sbírka 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida)
- podle hlavního hrdiny nebo hrdinky (Podivuhodný kouzelník, Akrobat, Edison, Pan Marat, Manon Lescaut, Loretka, Stalin)
Název prózy | Poslední věta |
---|---|
Dolce far niente (1931) | Bylo to jedno mé „Dolce far niente“. |
Jak vejce vejci (1933) | Mé nebe a nebe Konstantiny se podobá jak vejce vejci. |
Valérie a týden divů (1935) | A tímto zahřměním se skončil pro Valérii týden divů. |
Ulice Gît-le-coeur (1936) | Posílal jsem těmto očím pozdrav z kupé, které se nyní podobalo ulici „Gît-le-coeur“. |
Napsat komentář